Yeterince müdahale etme

Diğer bütün beceriler gibi, problem çözme de en etkin şekilde aşamalı olarak öğrenilir. Böylelikle, her bir başarı bir sonraki, biraz daha zor sorunla baş edebilme konusunda kendimize olan güvenimizi arttırır. Her ne kadar çocuklarımızın yaşamlarında karşılaşacakları sorunların yoğunluğunu kontrol edemesek de, kendi sorunlarını çözmede yüklenecekleri sorumluluklarının miktarını belirleyebiliriz.

"Bizler çocuklarımıza çözmeleri gereken problemler vermek yerine, unutmamaları gereken yanıtlar veririz.´´
Roger Lewin

Çocuklarımız bebekken, elbette sorunlarının neredeyse tüm sorumluluğunu üstleniriz; fakat ileri ergenlik dönemine geldiklerinde, rolümüzün aşamalı olarak yardım ve destek gerektiğinde danışılan bir gözlemci durumuna gelmiş olması gerekir. Bu sürecin hızı her zaman her çocuğun olgunluğuna ve yeteneğine ve yüz yüze gelinen sorunun niteliğine göre belirlenmelidir. Bu nedenle bir çocuğumuza, kardeşlerinden daha fazla yardım ediyor olmamız kaçınılmazdır. Her çocuğun kişiliği, deneyimleri ve yaşamındaki stresleri farklıdır. (Örneğin,ailenin en küçüğünün ya da özürlü çocukların, olduklarından daha olgun gözükme gibi bir tavır içine girmelerinden dolayı, problem çözme konusunda da daha başarılı olacakları gibi bir varsayım söz konusudur.)

Bu nedenle, bir çocuğa yardım etmeden önce, benzer bir sorunla Ali ya da Ayşe´nin (hatta kendinizin) nasıl başa çıktığı konusundaki anılarınızı bir yana bırakın ve aşağıdaki soruları kendinize sorun:

• Bu sorun tamamıyle bu çocuğun sorunu mu, yoksa benim veya bir başkasının sorunu çözmede üstlenmesi gereken sorumluluklar var mı?
• Bu sorunu çözmek için bu çocuğun becerisi ve deneyimi yeterli mi?
• Bu sorunla tek başına başa çıkabilmesinde başarı şansı nedir? (Yardımcı olacağını düşünürseniz l´den 10´a kadar notlandırabilirsiniz.)


Konular